петък, 3 август 2012 г.

Бамя по гръцки



Бамя по гръцки

Продукти:

500 -600 гр. бамя,
2 гл. лук /средни/,
3 добре узрели домата,
50-60 ml зехтин,
3 с.л. оцет
сол,
черен пипер,
1 равна кафена лъжичка захар

     Начин на приготвяне:

  • Измийте бамята. Отрежете дръжките заедно с част от "главичката" на бамята. След отрязването, трябва да изглежда ето така:



  • В купичка сложете 1 равна с.л. сол, 3 с.л. оцет и разбъркайте. Потопете отрязанатото място, заедно с "главичката" на бамята в сместа от оцет и сол, и слагайте така подготвената бамя в тенджера.
  • Изчистете лука и го нарежете на филийки, прибавете го към бамята.
  • Нарежете доматите на половинки и ги настържете на едро ренде, като люспата, която остава след настъргването се отстранява. Изсипете настърганите домати при бамята.
  • Сипете зехтина, около 100 ml вода, 1 равна к.л. захар и разбъркайте.
  • Съдържанието на тенджерата трябва да изглежда така:




  • Сложете на слаб огън да ври и 15-тина минути след завирането опитайте соса на вкус и подправете с необходимото количество сол и черен пипер. 
  • Оставете да ври на слаб огън до готовност на бамята, като внимавате да не се разкашка. В края на готвенето, по-голямата част от водата на яденето се редуцира.
  • При сервиране поръсете с малко ситно нарязан магданоз.


13 коментара:

  1. Много апетитна бамя, Лети!
    Пък и добре си се сетила да снимаш как трябва да се резне, че явно много хора не знаят, махат цялата дръжка и после се чудят защо им се лигави в ястието :))

    Прохладни и хубави почивни дни да имаш и много :))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пепинко, благодаря ти, мила!
      И аз затова заснех отрязването :)
      Сърдечен поздрав и прегръдка!

      Изтриване
  2. Лети, чудничка бамя си сготвила, но понеже и аз я готвя по подобен начин, не разбрах какво е гръцкото.:)-готвенето със зехтин или процедурата с оцета.Това не го правя.Само леко я бланширам в подкиселена и подсолена вода.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Бети, по гръцки, защото рецептата е от една книга за гръцка национална кухня, която си донесох от Гърция. Баба ми която си беше чиста гъркиня я правеше бамята точно така, обаче тази рецепта не бях я записала навремето и когато баба почина, мислех, че съм я загубила безвъзвратно, докато не опитах рецептата от гръцката книга.
      Забелязала съм, че повечето рецепти за бамя, които съм гледала от българската национална кухня включват картофи или други зеленчуци, а при тази няма.
      Сигурна ли си, че нямаш нищо гръцко в рода :)
      Сърдечен поздрав и много усмихнати дни!

      Изтриване
    2. хиихихи,Лети, не знам, но предпочитам бамята в чист вариант, а иначе слагам бамя в гювеч, когато готвя.А и бакла, като готвя искам да е само бакла...:) А правя и нещо като туршийка с бамя. Всъщност само сладкиши не съм правила с бамя:)
      А, това, че имаш баба гъркиня е много интересно.Ти май си падаш по италианската кухня обаче :) Всъщност не знам има ли човек, който да не я обича...
      Прегръдки и хубава нова седмица!

      Изтриване
  3. Обожавам това ястие, независимо дали е по гръцки или по нашенски!
    Много апетитни снимки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за хубавите думи!
      И аз много обичам бамя, ама не всички са с такова положително отношение към нея, що народ знам дето не иска дори да я опита, но не знаят какво изпускат :)
      Сърдечен поздрав!

      Изтриване
  4. Щом е по гръцки, една голяма порция за мен, моля!:) И аз съм я готвила, но с други зеленчуци. Наистина има доста сходни рецепти между българската и гръцката кухня, но въпреки всичко по нещо се различават. А гръцката кухня ми е любима! Рецептата е разкош, благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че ти харесва тази рецепта! Сърдечно благодаря за хубавия коментар!
      Вярно е, че кухните на балканските народи имат доста сходни неща, но от друга страна и много разлики, ама то иначе нямаше да ни е интересно :)
      И аз много обичам гръцката кухня, може би защото имам силно гръцко присъствие в родословието, но в блога по-рядко се случва да качвам гръцки рецепти, италианските са ги засенчили, обаче ще трябва да се поправя :))
      Сърдечен поздрав!

      Изтриване
  5. Малко настъргани моркови вместо захар или и двете неща? Търсих рецепта за бамя яхния и тази много ми хареса! Благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Захар - за да компенсира киселото от оцета и доматите. Не пречи да си добавите и малко морков ако искате, но не прекалено (не повече от един малък), като може и двете едновременно.

      Изтриване