сряда, 10 декември 2014 г.

Витата баклава на Ваня / Baklava


   С удоволствие ви представям един прекрасен десерт, традиционен за балканската кухня. Сладък и ароматен, той е в състояние да подобри настроението и в най-мрачния ден.
   Рецептата за тези изкушаващи хапки, взех от една прекрасна жена - Ваня от гр. Троян.
   Ваня, благодаря ти от все сърце за споделената рецепта!

Витата баклава на Ваня / Baklava

Продукти:

1 ч.ч. = 250 ml

1 п.листи за баница,
1 ч.ч. счукани на едро орехови ядки, 
1 ч.л. канела, 
1/2 ч.ч.захар, 
ванилена захар 2 пакетчета (или 2 бр. ванилия на прах) , 
200 гр. масло,
3 с.л. олио

за сиропа:
3 ч.ч. вода,
2 ч.ч. захар,
2 с.л. прясно изцеден лимонов сок


   Разтопете маслото, прибавете към него и олиото. 
   Смесете в купичка орехите, канелата, ванилиите и 1/2 ч.ч. захар
  Вземете първия лист от корите и го маже с масло, върху него сложете втория и пак намажете -  продължавайте така докато корите станат 6 една върху друга. Последния, 6-ти лист също намажете с масло и наръсете равномерно с част от ореховата смес. Навийте корите на стегнато руло и после го нарежете на "хапки-охлювчета" (височината им трябва да е около е около 1,5 см.). Подредете баклавичките плътно една до друга в намазана с олио тавичка. Така процедирйте до изчерпване на корите и плънката. 
   Печете в предварително загрята до 170 градуса фурна до порозовяване на корите. Извадете тавата и оставете да изстине.
За да направите сиропа, сложете водата и захарта в тенджера на котлона. Загрейте сместа, като разбърквате 2-3 пъти. След като водата заври, прибавете лимоновия сок, намалете огъня и варете на слаб огън около 15-20 минути.
  След като баклавата изстине, полейте равномерно отгоре със сиропа (правилото е студена баклава се полива с горещ сироп), завийте с кърпа и оставете на стайна температура поне 5-6 часа (най-добре - цяла нощ) да поеме сиропа много добре. 

   *  Важно при приготвянето:
  1. Много съществено е да поливате студена баклава с горещ сироп. 
  2. При приготвянето на сиропа, класическото съотношение на водата и захарта е 1:1, но така баклавата става по-тежка и прекалено сладка за моя вкус. Така че, аз съм редуцирала леко захарта  и това съотношение ме удовлетворява.
  3. Не забравяйте, при приготвяне на сиропа, да добавите лимоновия сок, той пречи на захаросването.


19 коментара:

  1. Въпреки, че не обичам много баклава я правя у нас. Точно такъв вариант не съм пробвала и много ми хареса :) Благодаря Лети !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз благодаря, Кайти, за хубавите думи.
      У нас правя рядко, че само ние с половинката ядем (а аз и без това не съм много по сладкото), децата не хапват, а пък калоричен десерт е!
      Поздрави!

      Изтриване
  2. Прекрасна е баклавата, Лети!
    Изкушаваш ме за Коледа :)
    Прегръдка !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Дани!
      Добър десерт е за Коледа :-)

      Изтриване
  3. Идеята е прекрасна, Лети, даже много. Пусто, че у дома никой не яде баклава, да направя и аз. Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз правя рядко, Мъхче, че много се дебелее, а децата не хапват баклава - само ние :-)
      Благодаря ти!
      Хубави предпразнични дни!

      Изтриване
  4. Охааа!!! Страхотно! Така е потънала в изкусителен сироп, фантастично изглежда, Летка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти много, Йоли!
      Сърдечни поздрави и хубави предпразнични дни!

      Изтриване
  5. Лети, като картинка е... По-изкушаваща баклава не съм виждала, просто е прекрасна!
    Сладък и уютен декември ти желая! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Гери!
      Хубави предпразнични дни!

      Изтриване
  6. Много хубаво е оформена баклавичката! Чудна е станала!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много благодаря!
      Хубави предпразнични дни!

      Изтриване
  7. Всъщност целия пакет кори се оформя по този начин, така ли?? Елен

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, точно така. Целият пакет кори - по шест на завиване, до изчерпване на корите и плънката.

      Изтриване
  8. Щом си редуцирала захарта,Лети,нареждам се за двойна порция,несъмнено вкусна,сочна,ароматна и толкова атрактивна баклава,влюбена съм в нея!Щастлив уикенд!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че ти харесва, Роси!
      Захарния сироп 1:1 вода и захар, на мен ми идва прекалено сладък, макар, че съотношението било класическо за баклава :-)

      Изтриване
  9. При нас баклавата много върви - нали е сладичко! :) Аз само пробвам, но останалите опустошават!
    Лети, много интересно оформяне! Чудесна е!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване